GBS De Vierklaver

De schoolblog van Vurste

 

1
2
3
4
5
6

Slinkachu achterna

Slinkachu is een straatkunstenaar uit Groot-Brittannië. Hij maakt miniwerelden met zijn poppetjes in de stad.

Met zijn minuscule poppetjes wil Slinkachu mensen aanzetten zich meer bewust te zijn van hun omgeving. De poppetjes komen meestal uit modelbouwpakketten voor miniatuurtreinen. Het project gaat zowel om het plaatsen van de taferelen als de fotografie ervan.

 

Het vijfde- en zesde leerjaar ging de voorbije weken Slinkachu achterna. Zij begonnen met eerst afvalmateriaal of bestaand materiaal van op school te zoeken om van daaruit te vertrekken.

Eens ze dat hadden, moesten ze daarmee zo creatief mogelijk denken en een popje creëren dat bij het hele gebeuren een plaats krijgt. Als laatste moesten ze met hun fototoestel verschillende foto’s nemen en hieruit nadien enkele foto's selecteren voor het eindresultaat.

 

Het leverde zeer creatieve werkjes op!

 

Klik op onderstaande link om de foto's te bekijken.

https://photos.app.goo.gl/FiJ8927S6A2AThcl1

Dag van de jeugdbeweging

Vandaag was het de dag van de jeugdbeweging.

Zoals jullie zien was een groot deel van onze school in uniform. 

Voor de foto stonden ze allemaal in hun vierkant en schreeuwden ze enthousiast de kreet van het jaar uit.

 

Klik hieronder om de foto's te zien.

 

https://photos.app.goo.gl/Abc2qUoFAbyXqzyh2

 

 

Drama in de derde graad

Bij de les drama stond deze keer mime en bewegingsleer centraal in de derde graad.

Eerst waren er opwarmingsoefeningen waarbij er telkens een beweging gedaan werd met een bepaald lichaamsdeel. Daarna kwamen de emoties erbij a.d.h.v. allerlei oefeningen: bunny spelen en zijn gevoel duidelijk maken, je zeer groot voelen/zeer klein voelen.

 

Nadien moesten de kinderen per twee werken. Eén van beiden speelde een blok klei en liet zich volledig bekneden tot een beroep/circusartiest/sport.

 

Telkens wanneer het beeldhouwwerk klaar was, ging iedereen een kijkje nemen in het museum. Wat was het moeilijk om zo lang in dezelfde positie te blijven staan met al die gezichten voor onze neus!

 

Tot slot mochten er telkens drie kinderen een bepaalde houding aannemen. Deze werd bestudeerd door alle kinderen waarop er nadien één kind naar de gang ging. De beeldhouwwerken veranderden één iets aan hun houding en degene die in de gang stond moest raden wat er veranderd was.

 

Een toffe les!

 

Zie hieronder voor de foto's.

 

https://photos.app.goo.gl/5Gg2r5riZehfXjP23

Droomhuizen bouwen en een fotostrip maken in de 2de graad.

De kinderen van de 2de graad hun droomhuizen zijn klaar. 

De resultaten zijn PRACHTIG!!

Dikke proficiat aan alle architecten en bouwers.

Nu zijn de leerlingen volop bezig met het maken van een fotostrip.

Niet zo eenvoudig... maar het lukt hun wel.

  

 https://photos.app.goo.gl/cw8eiYhFnRwNA6lD2

Week van het bos

Tijdens de week van het bos bracht Jarne enkele pronkstukken van de familie mee.

Het waren opgezette dieren/skeletten waarover hij ons het één en het ander konden vertellen.

Wat had hij allemaal mee? Het skelet van een hert, de kop van een everzwijn, een vos en de kop van een ree.

 

Bravo voor meester Jarne! We zijn nu vele weetjes wijzer geworden. =)

 

De week van het bos konden we natuurlijk niet laten voorbij gaan zonder zelf ook eens naar het bos te gaan.

Deze activiteit deden we met de volledige school. Iedereen was in het thema van het bos verkleed.

Dit als een prooi/een jager/een boswachter of een houthakker.

 

Eenmaal we daar waren speelden we eerst het spel bingo.

 

De kinderen kregen hierbij een rooster met allemaal prenten in.

Al deze zaken moesten ze zoveel mogelijk proberen terugvinden in het bos.

Gaande van een paddenstoel, een spin, de vrucht van een plataan/de zwarte els tot een lachend kakje (het uitwerpsel van een dier), een veer, een vliegertje van een esdoorn,… Een zeer leerrijke oefening!

 

Daarna mochten ze memorie spelen met het materiaal dat ze zojuist verzameld hadden. Ze maakten eerst twee roosters, legden in één van de roosters alle vakjes vol met verschillende vondsten uit het bos, legden er dan hun jas over en probeerden dit zo goed mogelijk na te doen bij het lege rooster erna. Geen simpele opdracht, zo bleek. Maar de meesten zijn er toch in geslaagd om dit tot een goed einde te brengen.

 

Nadien moesten we jammergenoeg terug naar school. Maar geen nood, er komen nog activiteiten aan waarbij de kinderen in het bos mogen speuren. 😉

 

https://photos.app.goo.gl/ESAfA2yUX49HPkX42